Na mijn danshumaniora (’91) studeerde ik reclamevormgeving aan het Sint-Lucas in Gent. Later (2003) volgde ik de AALO Allround Groepsles teacher training. Als zelfstandig ondernemer combineerde ik met plezier een aantal creatieve jobs. Ik werkte als reclamevormgeefster, decostyliste, tapijtontwerpster en aerobicdocent.

Ik genoot van iedere creatieve uitdaging maar toch was er ook altijd een zekere onrust in mij. Stilstaan was een stap achteruit, dacht ik. En dus wou ik non-stop vooruit.

Het was dus zeker geen toeval toen Alberto Paganini en Ashtanga yoga op mijn pad kwamen in 2007 maar een logisch gevolg. De fysieke uitdaging, het bewust aanwezig zijn in je lichaam, letterlijk met beide voeten op de grond staan, het maakte mij op alle vlakken sterker en rustiger.

Mijn vinyasa yogabeoefening vandaag is na mijn opleidingen vooral gegroeid uit dagelijkse beoefening en zelfstudie. In mijn lessen pas ik de traditionele yogatechnieken toe die bijdragen tot het creëren van stilte en baseer ik mij op mijn persoonlijke ervaring van het effect van yoga bij chronische vermoeidheid en pijn.

Voor mij is yoga de intentie en inspanning om voor jezelf te zorgen met aandacht, liefde en respect en met ontspanning en geluk (Sukha) als gevolg.

Wanneer je dit toepast in je yogabeoefening ga je op zoek naar de balans tussen één, jezelf uitdagen en twee, vermijden om jezelf te wringen in een houding waar je het liefst zo snel mogelijk terug uit wil.

1/ IF IT DOESN’T CHALLENGE YOU IT DOESN’T CHANGE YOU.
2/ IF YOU GET TIRED LEARN TO REST NOT TO QUIT.

Ik hou ervan om mensen uit te dagen hun grenzen te verleggen maar evengoed hen er op te wijzen het kalmer aan te doen indien een houding voor hen niet meer comfortabel aanvoelt. Ik probeer in mijn lessen mensen in contact te brengen met hun lichaam, hun denken en voelen. Dit doe ik aan de hand van yogatechnieken, yogahoudingen en ademhalingsoefeningen.

Met yoga starten vergelijk ik soms met het aanleren van een taal. Het vraagt oefening, veel geduld en discipline. De signalen van het lichaam leren lezen doe je stap voor stap en zonder schrik om fouten te maken. Luister naar je lichaam, het liegt nooit.

Wat je op je yogamat leert, neem je mee in je dagelijkse leven waardoor je energieker, bewuster en relaxter bent in iedere situatie.